Voordelen van een muzieksysteem in de horeca

doorwendy

Voordelen van een muzieksysteem in de horeca

Om deze redenen kiest je in de horeca voor een muzieksysteem

Een muzieksysteem in de horeca kan een zaak maken of breken. Gelukkig zijn veel ondernemers zich bewust van de uitwerking die muziek kan hebben op de klanten in hun zaak. Zo kan snelle muziek ervoor zorgen dat de klanten sneller gaan eten, terwijl lage tonen er juist voor kunnen zorgen dat het eten bitterder smaakt. In dit blog vertellen we je alle ins en outs van een muzieksysteem in de horeca.

Voordeel 1: rechtenvrije muziek

Via een muzieksysteem kun je in de horeca gemakkelijk rechtenvrije muziek afspelen. Dit is een betaalbare optie voor als je als ondernemer niet afhankelijk wilt zijn van populaire, beschermde muziek. Voor het commerciële gebruik van beschermde muziek moet volgens de wet namelijk betaald worden aan de componist, de artiest en de platenproducenten. De organisaties Buma en Sena voeren regelmatig controles uit namens de artiesten, en wanneer in het repertoire beschermde muziek wordt aangetroffen, volgt een hoge rekening. Om dit te voorkomen kun je een abonnement afsluiten met een licentie om deze muziek te mogen afspelen. Vindt je dit te duur? Dan is een muziekcomputer die rechtenvrije muziek afspeelt in de horeca een goed alternatief. Hierbij hoef je allang niet meer te denken aan suffe nummers. Rechtenvrije muziek heeft namelijk een ware metamorfose doorgemaakt en is tegenwoordig net zo kwalitatief hoogwaardig als de beschermde muziek!

Voordeel 2: de storingsdienst

Als horeca ondernemer begrijp je waarschijnlijk maar al te goed dat het wegvallen van de muziek een flinke negatieve impact kan hebben op de inkomsten van een avond. En dat is ook logisch, wanneer de muziek wegvalt, verdwijnt in veel gevallen ook de goede sfeer. Dit geldt natuurlijk helemaal voor een feestcafé, waar de gasten niet meer kunnen dansen zonder muziek. Maar ook in een restaurant kan de sfeer ineens een stuk minder gezellig worden wanneer dat fijne achtergronddeuntje is verdwenen. Het kan dan zomaar gebeuren dat de gasten vertrekken naar een andere horecagelegenheid. Om dit te voorkomen kun je kiezen voor een muzieksysteem in de horeca die een storingsdienst aanbiedt. Op deze manier ben je er 24 uur per dag, 7 dagen per week van verzekerd dat er snel een professional ter plaatse is wanneer je muzieksysteem het ineens niet meer doet. Zo is de sfeer snel weer terug in je café of restaurant en loop je geen inkomsten mis.

Voordeel 3: altijd de nieuwe nummers

Een goede muziekcomputer wordt continu aangevuld met de nieuwste nummers die zijn uitgekomen. Op deze manier kun jij altijd de verzoeknummers van je gasten direct afspelen. Het is immers niet leuk om tegen je klanten te moeten zeggen dat je hun favoriete nummer niet in je assortiment hebt. Bij een goed muzieksysteem kun je overigens ook zelf lijsten aanmaken met nummers, en staan er lijsten voorgeprogrammeerd met verschillende sferen en muziekstijlen. Op die manier kun je snel een keuze maken uit de afspeellijst die het best aansluit bij de sfeer die op dat moment heerst in uw horecagelegenheid.

Voordeel 4: op afstand te bedienen

Het is verstandig om te kiezen voor een muzieksysteem in de horeca dat je met een afstandsbediening of uw smartphone kunt bedienen. Dit is handig om een aantal redenen:

  • Je hoeft niet de hele tijd op en neer te lopen naar de muziekinstallatie
  • Je kunt direct verzoeknummers afspelen
  • Je kunt vanuit de zaak het volume van de muziek veranderen, waardoor je precies kan horen of deze goed is afgesteld

Door te kiezen voor een muzieksysteem die je op afstand kunt bedienen bespaar je dus een heleboel tijd en moeite! En dat is maar goed ook, je hebt immers al genoeg andere dingen te doen toch?

Voordeel 5: je omzet verhogen met de juiste muziek

Met een muzieksysteem heb je dus altijd toegang tot de meest uiteenlopende nummers. En wist je dat muziek ontzettend veel invloed heeft op uw omzet? Zo kun je de muziek bijvoorbeeld gebruiken om de juiste doelgroep aan te trekken. Op deze manier weet je zeker dat je de gasten in je zaak krijgt die behoren tot je doelgroep. Richt je je bijvoorbeeld vooral op tieners en jongeren? Dan kun je het beste dance en popmuziek draaien. Jongeren luisteren meestal ook graag naar de nieuwste hits. Richt je je op een oudere doelgroep? Probeer dan eens om hits uit de jaren 80 of 90 te draaien. Bovendien zullen gasten die niet tot je doelgroep behoren waarschijnlijk wegblijven. Wanneer tieners je doelgroep zijn, dan zullen senioren uw zaak bijvoorbeeld overslaan wanneer zij dit aan de muziek horen.

Vragen? Neem contact met ons op!

Wil je als ondernemer graag weten hoe je nóg meer kan halen uit uw bedrijf? Lees dan eens de andere interessante blogs hier op Opvallende Website, of neem contact voor advies op maat. Schroom niet om van je te laten horen, wij staan je graag te woord!

Over de auteur

wendy administrator

Geef een reactie